تاثیر سیگار کشیدن بر خطرات دیابت

خطرات سلامتی سیگار کشیدن کاملاً مشهور است، اما برای افراد دیابتی، سیگار کشیدن یک عامل خطر جدی برای بسیاری از عوارض سلامت است. سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به عوارض را افزایش دهد و حتی ممکن است باعث دیابت نوع 2 شود.

سیگار کشیدن می تواند منجر به طیف وسیعی از عوارض شود که بسیاری از آنها همچنین از عوارض دیابت هستند. همچنین سیگار کشیدن مهمترین عامل مرگ قابل پیشگیری در ایالات متحده است، جایی که بیش از 16 میلیون نفر به بیماریهای مرتبط با سیگار کشیدن، مبتلا هستند.

سیگار کشیدن نه تنها خود افراد سیگاری، بلکه افرادی که در فضای اطراف آنها هستند را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) اعلام کرده است که سیگار کشیدن مسئول سالانه 34000 مرگ در ایالات متحده است.

درباره ارتباطات بین سیگار کشیدن و دیابت و همچنین نحوه به حداقل رساندن اثرات آن را در این مقاله بیشتر بیاموزید.

خطرات سیگار کشیدن با دیابت

احتمال ابتلا به دیابت در افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری است.انتخاب سبک زندگی یک عامل عمده خطر برای دیابت نوع 2 و عوارض آن است. سیگار کشیدن ممکن است یکی از این انتخاب ها در زندگی باشد.

بر اساس گزارشCDC ، افرادی که سیگار می کشند، 30-40 درصد بیشتر از افراد غیرسیگاری به دیابت مبتلا می شوند.سیگار کشیدن همچنین می تواند مدیریت دیابت را برای کسانی که قبلاً به آن مبتلا بوده اند، دشوارتر کند.

خطرات سیگار کشیدن عبارتند از:

•         آسیب به سلولها و بافت ها، که خطر التهاب را افزایش می دهد

•         ایجاد رادیکال های آزاد، که منجر به استرس اکسیداتیو و آسیب به سلول می شود

•         ایجاد مشکلات سیستم ایمنی

•         تغییراتی در پروفایل های چربی

•         ایجاد خطر بالاتر برای عفونتهای تنفسی و سایر عفونتها

•         ایجاد خطر بیشتر در بیماری های قلبی عروقی، حمله قلبی و سکته مغزی

همه این خطرات می توانند علائم و عوارض دیابت را بدتر کنند. افرادی که دیابت دارند، بیشتر در معرض عفونت ها هستند و عفونت ها می توانند به سرعت جدی شوند. علاوه بر این، هم سیگار کشیدن و هم دیابت می توانند منجر به گردش خون ضعیف شوند.

سیگار کشیدن و دیابت همچنین خطر زخم پا، مشکلات بهداشت دهان و دندان، عفونت های تنفسی و سایر عفونت هایی را که می توانند عواقب شدید و احتمالاً تهدید کننده زندگی را در پی داشته باشند، افزایش می دهند.

تحقیقات انجام شده در سال 2008 نشان می دهد که سیگار کشیدن به شدت ممکن است خطر عدم تحمل گلوکز و تجمع چربی در ناحیه ی شکم را افزایش دهد، که هر دو از عوامل خطر دیابت هستند.

یک مطالعه در سال 2016 نتیجه گیری نمود که ممکن است ارتباط مستقیمی بین استعمال دخانیات و مقاومت به انسولین وجود نداشته باشد. محققان اظهار داشتند که ممکن است عوامل دیگری نیز در این امر دخیل باشند و آنها خواستار مطالعات بیشتر شدند.با این وجود، هم سیگار کشیدن و هم دیابت می توانند سلامتی فرد را بدتر کنند. ترک یا اجتناب از استعمال سیگار برای همه بهتر است، چه دیابت داشته باشند و چه نداشته باشند.

خطرات اضافی

سیگار کشیدن توسط افراد مبتلا به دیابت می تواند خطر گردش خون ضعیف و بیماری های قلبی را در آنها افزایش دهد.

هم دیابت و هم سیگار کشیدن می توانند به سلول ها و اندام های بدن آسیب برسانند و سیگار کشیدن می تواند بسیاری از اثرات دیابت بر سلامتی را بدتر کند.به عنوان مثال، هم سیگار کشیدن و هم دیابت می توانند خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهند.

افراد دیابتی که سیگار هم می کشند به احتمال زیاد:

•         بیماری کلیوی و بیماری قلبی را تجربه می کنند

•         گردش خون ضعیفی دارند که منجر به عفونت، زخم ، لخته شدن خون یا قطع عضو می شود

•         به بیماری های چشمی مانند رتینوپاتی مبتلا شوند که می تواند منجر به کاهش بینایی می گردد

•         آسیب عصبی را تجربه می کنند که منجر به درد، گزگز و اختلالات حرکتی می شود.

بسیاری از اثرات ترکیبی سیگار و دیابت بر سلامت، انتخاب شیوه زندگی سالم را دشوارتر می کند.به عنوان مثال، مشکلات قلبی عروقی، آسیب عصبی و کاهش ظرفیت ریه می تواند ورزش را دشوار کند. این به نوبه خود، ممکن است منجر به یک زندگی کم تحرک شود.این عقب ماندگی ها می توانند علائم سیگار کشیدن و دیابت را حتی بدتر کنند.

کاهش خطر

هیچ راه ایمنی برای سیگار کشیدن وجود ندارد، به خصوص برای افراد مبتلا به دیابت. بهترین راه برای کاهش خطر سیگار، ترک سیگار یا کاهش چشمگیر آن است.

استراتژی های زیر ممکن است خطرات مرتبط با سیگار کشیدن و دیابت را کاهش دهند:

یک سبک زندگی فعال داشته باشید:ورزش ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را در افرادی که سیگار می کشند، کاهش دهد. همچنین از متابولیسم گلوکز پشتیبانی می کند و می تواند احتمال چاقی را که یکی دیگر از عوامل خطر دیابت است، کاهش دهد.

غذای سالم بخورید:مصرف رژیم غذایی سرشار از میوه های تازه، سبزیجات و غلات سبوس دار و کم چرب، کم نمک، کم شکر و سایر کربوهیدرات های فرآوری شده یا ساده ی کمتر می تواند خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. فیبر برای افراد دیابتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا به کاهش قند خون کمک می کند.

برنامه درمانی خود را دنبال کنید:افراد مبتلا به دیابت که به سختی قند خون خود را کنترل می کنند بیشتر دچار عوارض دیابت می شوند. سیگار کشیدن خطر کاهش توانایی کنترل قند خون را ایجاد می کند. مصرف داروهای مناسب و پیروی از دستورات پزشک می تواند این خطرات را کاهش دهد.

کاهش یا ترک سیگار:عددی برای سیگار کشیدن ایمن وجود ندارد و هر تعداد سیگار و قرار گرفتن در معرض دود سیگار برای سلامتی خطر دارد. با این حال، افراد سیگاری سنگین(تعداد زیادی سیگار در روز می کشند)، بیشتر دچار مشکلات بهداشتی گسترده می شوند.

پزشک می تواند به فرد کمک کند طرحی را برای ترک سیگار شروع کند. افراد دیابتی که سیگار می کشند باید قبل از هرگونه تغییر مهم در سبک زندگی خود با پزشک مشورت کنند.

ترک سیگار

پزشکان به افراد سیگاری که به دیابت مبتلا هستند، ترک سیگار و یا به طور چشمگیری کاهش مصرف آن را توصیه می کنند.

سیگار کشیدن یک رفتار اعتیاد آور است بهمین دلیل ترک سیگار کار بسیار دشواری است، اما انجام این کار می تواند به طور قابل توجهی خطر عوارض کوتاه مدت و بلند مدت مربوط به سیگار کشیدن، دیابت و یا هر دوی آنها را کاهش دهد.

قبل از ترک اعتیاد، افرادی که سیگار می کشند و دیابت دارند باید از پزشک خود در مورد بهترین روش این کار سوال کنند. ممکن است یک متخصص مراقبت های بهداشتی برای غلبه بر چالش های زیر مشاوره هایی را به بیمار ارائه دهد:

خطر پرخوری: ممکن است لازم باشد افرادی که سیگار می کشند و دیابت دارند رژیم خود را تنظیم کنند. سیگار کشیدن اشتها را سرکوب می کند و ترک آن می تواند تمایل به پرخوری را تحریک کند. این می تواند منجر به افزایش وزن شود که یکی دیگر از عوامل خطر دیابت و عوارض آن است.

سطح قند خون: یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که افراد دیابتی که سیگار را ترک می کنند ممکن است در 3 سال اول پس از ترک سیگار، برای کنترل سطح قند خون خود با چالشهایی مواجه باشند.

9 نکته برای ترک سیگار

برخی از استراتژی هایی که می توانند به افراد در ترک سیگار کمک کنند، عبارتند از:

1. سعی کنید یک باره و بطور کامل سیگار را ترک کنید

برخی افراد قصد دارند به تدریج سیگار را ترک کنند، اما این می تواند استرس ناشی از ترک را طولانی کند، زیرا هر بار کاهش تعداد سیگار، ممکن است علائم ترک مجدد را ایجاد کند.

طبق تحقیقات انجام شده در سال 2016 ، کسانی که یک باره و بطور کامل سیگار را ترک کردند نسبت به افرادی که به تدریج این کار را انجام دادند، موفق تر بوده اند.

2. تسلیم نشوید

بسیاری از افراد قبل از موفقیت چندین بار اقدام به ترک سیگار کرده اند. هر تلاش به افراد کمک می کند تا یاد بگیرند چه چیزی برای آنها مفید است. یک تلاش ناموفق یک شکست نیست، فقط یک قدم در راه ترک موفقیت آمیز سیگار است.

3. اعتیاد را بشناسید

افرادی که تجربه ی بازگشت به کشیدن سیگار را دارند، ممکن است نگران باشند که هوس و ناراحتی آنها در مورد نکشیدن سیگار، هرگز از بین نرود. بعضی از افراد ممکن است احساس کنند که تنها منبع لذت خود را از دست داده اند. با این حال، این احساسات منفی از اعتیاد ناشی می شود، که می تواند طرز تفکر فرد را تحریف کند.

4. یافتن عادتهای سالم و سالم تر

سیگار کشیدن اعتیاد رفتاری و شیمیایی است. قطع ارتباط بین سیگار کشیدن و برخی فعالیت ها می تواند مفید باشد. به عنوان مثال، اگر شخصی همیشه روز خود را با سیگار شروع می کرده است، می تواند با یک پیاده روی کوتاه در اطراف خانه روز خود را شروع کند.

5- در مورد درمان جایگزینی نیکوتین (NRT) سوال کنید

درمان جایگزینی نیکوتین یا NRT،برای همه افراد سیگاری موثر نیست و کسانی که دیابت دارند باید قبل از امتحان این روش با پزشک خود مشورت کنند.

6. مشاوره

مشاوره و روان درمانی می تواند به افراد کمک کند تا بفهمند چرا سیگار می کشند و چرا فکر می کنند سیگار کشیدن به آنها کمک می کند تا بتوانند با مسائل روزمره کنار بیایند. مشاوران همچنین می توانند در مواجه با چالش های احساسی ترک اعتیاد از این افراد پشتیبانی کنند.

7. دارو

داروی کمکی ترک مانند وارنیکلین (Chantix) می تواند به برخی از افرادی که می خواهند این عادت را ترک کنند، کمک کند. این داروها می توانند میل به کشیدن سیگار را کاهش دهند و برخی نیز به کاهش عوارض جانبی عاطفی ترک کمک می کنند. افرادی که سیگار می کشند باید با پزشک در مورد اینکه آیا استفاده از این داروها در کنار داروهای دیابت بی خطر است، مشورت کنند.

8. سیگارهای الکترونیکی

تأثیرات طولانی مدت استفاده از سیگار الکترونیکی بر سلامتی مشخص نیست و پزشکان توصیه می کنند افرادی که سیگار نمی کشند، شروع به استفاده از آن نکنند.

با این حال، شواهد نشان می دهد که "vaping" ممکن است کمتر از استعمال دخانیات به طور مستقیم مضر باشد و برخی از پزشکان این روش را به عنوان راهی برای کاهش خطرات سیگار کشیدن برای کسانی که ترک سیگار برای آنها دشوار است، توصیه می کنند.

9. دیگران را مجاب کنید که به شما بپیوندند

اگر یکی دیگر از اعضای خانواده ی شما نیز سیگار می کشد، در مورد ترک سیگار بطور همزمان با او صحبت کنید. به این ترتیب افراد می توانند یکدیگر را تشویق کنند.

اگر فرد دیگری در خانواده به سیگار کشیدن ادامه دهد، کسی که سیگار را ترک می کند هنوز در معرض دود قرار دارد. دود سیگار می تواند باعث شود که ماندن بدون دخانیات برای فرد دشوارتر شود و همچنان خطراتی برای سلامتی او به همراه دارد.

افرادی که سیگار نمی کشند اما با افراد سیگاری در یک مکان زندگی می کنند، در معرض خطر هستند و باید برای سلامتی هر دوی آنها و کل خانواده با فرد سیگاری در مورد ترک سیگار صحبت شود.

کلام آخر

سیگار کشیدن از بسیاری جهات می تواند به سلامتی و رفاه فرد آسیب برساند و خطر عوارض دیابت را افزایش می دهد.

افرادی که سیگار می کشند و دیابت دارند باید با پزشک خود در مورد بهترین روش ترک یا کاهش آن صحبت کنند.

هنگام ترک، بسیاری از افراد هوس و میل بازگشت به کشیدن سیگار را تجربه می کنند، اما با گذشت زمان بر این موارد کنترل بیشتری پیدا می کنند و در نهایت به کلی این تمایلات از بین می رود.

ترک سیگار می تواند امید به زندگی در هر فرد و به ویژه در افراد دیابتی را افزایش دهد.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/317411#takeaway